Algemene Voorwaarden voor het leveren van coaching diensten
Artikel 1. Definities
1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- opdrachtnemer: Stralend Inspireren, die deze algemene voorwaarden gebruikt voor het aanbieden van diensten.
- opdrachtgever: de persoon, onderneming of instantie die de opdracht voor de werkzaamheden verstrekt.
- diensten: alle door opdrachtnemer aan de opdrachtgever geleverde
producten en diensten waaronder coaching en andere vormen van
begeleiding, dan wel advisering, alles in de ruimste zin des woord,
alsmede alle andere ten behoeve van de opdrachtgever verrichte
werkzaamheden van welke aard dan ook, uitgevoerd in het kader van een
opdracht, waaronder begrepen werkzaamheden die niet op uitdrukkelijk
verzoek van opdrachtgever zijn verricht.
- coachee: degene die deelneemt aan een begeleidings, advies- of
coachtraject, dat laatste als hij niet zelf de opdrachtgever is.
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze voorwaarden
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en
overeenkomsten waarbij opdrachtnemer diensten aanbiedt of levert.
Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
2. Niet alleen opdrachtnemer maar ook alle personen of ondernemingen die
bij de uitvoering van enige opdracht voor de opdrachtgever zijn
betrokken, kunnen op deze algemene voorwaarden een beroep doen.
3. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van de opdrachtgever.
4. Eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van de opdrachtgever
zijn niet van toepassing, tenzij deze door opdrachtnemer uitdrukkelijk
schriftelijk zijn aanvaard.
Artikel 3. Offertes
1. De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend, zij zijn
geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is
slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de
wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen worden bevestigd.
2. De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW, tenzij anders aangegeven.
3. Offertes zijn gebaseerd op de bij opdrachtnemer beschikbare informatie.
Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst
1. Met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten leiden voor
opdrachtnemer tot een inspanningsverplichting, niet tot een
resultaatsverplichting, waarbij opdrachtnemer gehouden is haar
verplichtingen zodanig na te komen, als naar normen van zorgvuldigheid
en vakmanschap naar de maatstaven van het moment van nakomen van
opdrachtnemer verlangd kan worden. Opdrachtnemer zal,als niet lid, de
richtlijnen en gedragsregels van de NOBCO naar beste inzicht en vermogen
naleven.
2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit
vereist, heeft opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten
verrichten door derden. Dit zal altijd in overleg met de opdrachtgever
geschieden.
3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan
opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de
opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk
zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer
worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst
benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft
opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten
en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de
gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook,
doordat opdrachtnemer is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte
onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of
onvolledigheid voor haar kenbaar behoorde te zijn.
Artikel 5. Contractsduur en opzegging
1. Als de tussen partijen gesloten overeenkomst betrekking heeft op het
meer dan eenmaal leveren van dezelfde prestatie, wordt deze geacht te
zijn aan gegaan voor onbepaalde tijd tenzij uitdrukkelijk en
schriftelijk anders is overeengekomen.
2 Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk
opzeggen. Indien de duur van de opdracht een jaar of langer is, dienen
partijen een opzegtermijn van tenminste 3 maanden in acht te nemen.
Artikel 6. Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor
een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten
werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen de
overeenkomst tijdig en in overleg dienovereenkomstig aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of
aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor
worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk
hiervan op de hoogte stellen.
3. Indien wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële en/of
kwalitatieve consequenties heeft, zal opdrachtnemer de opdrachtgever
hierover tevoren inlichten.
4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer
daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de
overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 7. Geheimhouding
1. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke
informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit
andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit
door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard
van de informatie.
2. Aan de opdracht zal door opdrachtnemer niet zonder toestemming van de opdrachtgever extern gerefereerd worden.
Artikel 8. Intellectuele eigendom
1. Voor zover auteurs-, merk-,modellen,- handelsnaam-, of andere rechten
van intellectuele eigendom berusten op de door opdrachtnemer ter
uitvoering van de overeenkomst geleverde diensten, is en blijft
opdrachtnemer houder respectievelijk eigenaresse van deze rechten. De
opdrachtgever mag de stoffelijke dragers van deze rechten uitsluitend
gebruiken voor het doel waartoe deze aan de opdrachtgever verstrekt
zijn, deze niet vermenigvuldigen en auteurs-,merk-, model-,handelsnaam-,
en andere aanduidingen niet wijzigen of verwijderen.
2. Opdrachtnemer behoudt het recht om de bij de uitvoering van de
werkzaamheden opgedane kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor
zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt
gebracht.
Artikel 9. Betaling
1. Betaling dient tenzij schriftelijk anders overeengekomen te
geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door opdrachtnemer
aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd. Betaling zal
plaatsvinden zonder aftrek, compensatie of opschorting uit welke hoofde
dan ook.
2. Indien de opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet uiterlijk op
de vervaldag heeft betaald, zal hij automatisch in gebreke zijn, zonder
dat verdere ingebrekestelling vereist is. In geval van betalingsverzuim
door de opdrachtgever is opdrachtnemer gerechtigd alle ten behoeve van
de opdrachtgever te verrichten werkzaamheden met onmiddellijke ingang te
staken of op te schorten, zonder dat zij daarvoor op enige wijze jegens
de opdrachtgever schadeplichtig kan worden.
3. Ingeval van betalingsverzuim is de opdrachtgever voorts een
vertragingsrente verschuldigd over de openstaande vorderingen gelijk aan
de wettelijke rente.
4. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van
de opdrachtgever zullen de vorderingen van opdrachtnemer en de
verplichtingen van de opdrachtgever jegens opdrachtnemer onmiddellijk
opeisbaar zijn.
5. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening
in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de
tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al
vermeldt de opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een
latere factuur.
6. Als van opdrachtnemer meer dan de gebruikelijke inspanning wordt
verlangd ter uitvoering van de overeenkomst, kan opdrachtnemer voor
aanvang van haar werkzaamheden betaling(of daarmee gelijk te stellen
zekerheid) eisen.
Artikel 10. Incassokosten
In geval opdrachtgever in verzuim is met de volledige betaling van de
door opdrachtnemer aan opdrachtgever in rekening gebrachte bedragen dan
is opdrachtgever aan opdrachtnemer buitengerechtelijke kosten
verschuldigd, waarbij het navolgende geldt:
Voor zover opdrachtgever niet handelde in de uitoefening van een beroep
of bedrijf maakt opdrachtnemer aanspraak op een bedrag gelijk aan de
wettelijk maximaal toegestane vergoeding ter zake buitengerechtelijk
incassokosten, zoals is bepaald in en wordt berekend conform het Besluit
vergoeding voor buitengerechtelijke Incassokosten, voor zover het
openstaande bedrag – na het intreden van het verzuim – niet alsnog na
aanmaning binnen 14 dagen gerekend vanaf de dag liggende na de dag van
aanmaning door opdrachtnemer wordt voldaan.
Voor zover opdrachtgever handelde in de uitoefening van een beroep of
bedrijf maakt opdrachtnemer aanspraak op vergoeding van de
buitengerechtelijke (incasso)kosten, welke kosten in dat geval, in
afwijking van artikel 6:96 lid 4 BW en in afwijking van het Besluit
vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, reeds nu voor alsdan
worden vastgesteld op een bedrag gelijk aan 15% van de totaal
openstaande hoofdsom met een minimum van EUR 75,00 voor iedere
gedeeltelijk of volledig onbetaald gelaten factuur.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid, hoe dan ook,
voor schade ontstaan door of in verband met door haar verrichte
diensten, tenzij de opdrachtgever aantoont dat de schade is veroorzaakt
door opzet of grove schuld van opdrachtnemer.
2. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot de
factuurwaarde van de opdracht, althans dat gedeelte van de opdracht
waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
3. In afwijking van hetgeen in lid 2 van dit artikel is bepaald wordt
bij een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de
aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes maanden
verschuldigde factuurbedrag.
4. Indien door of in verband met het verrichten van diensten door
opdrachtnemer of anderszins schade aan personen of zaken wordt
toegebracht, waarvoor opdrachtnemer aansprakelijk is, zal die
aansprakelijkheid zijn beperkt tot het bedrag van de uitkering uit
hoofde van de door opdrachtnemer afgesloten algemene
aansprakelijkheidsverzekering, met in begrip van het eigen risico dat
opdrachtnemer in verband met die verzekering draagt.
5. Elke aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor bedrijfsschade of
andere indirecte schade of gevolgschade, van welke aard dan ook, is
nadrukkelijk uitgesloten.
Artikel 12. Annulering/ beëindiging van de overeenkomst
1. Opdrachtnemer heeft het recht om zonder opgave van reden een cursus,
training, begeleidings-of coachtraject te annuleren of deelname van een
opdrachtgever te weigeren dan wel de door de opdrachtgever aangewezen
coachee te weigeren, in welke gevallen de opdrachtgever recht heeft op
terugbetaling van het volledige door deze aan opdrachtnemer betaalde
bedrag.
2. De opdrachtgever voor een cursus, training, begeleidings-of
coachtraject heeft het recht deelname aan of de opdracht voor een
cursus, training, begeleidings-of coachtraject te annuleren.
3. Annulering door de opdrachtgever van de opdracht kan tot 4 weken voor
aanvang van de cursus of training kosteloos geschieden. Bij niet
annulering is de opdrachtgever verplicht het totaalbedrag van de cursus,
training, begeleidings-of coachtraject te voldoen.
4. Bij annulering binnen 4 weken tot en met 1 week voor aanvang van de
cursus of training is opdrachtnemer gerechtigd om 50% van het
verschuldigde bedrag in rekening te brengen en bij annulering binnen een
week het volledige bedrag.
5. Ingeval de opdrachtgever dan wel de door de opdrachtgever aangewezen
coachee na aanvang van de cursus, training, begeleidings-of coachtraject
de deelname tussentijds beëindigt of daaraan anderszins niet deelneemt,
heeft de opdrachtgever geen recht op enige terugbetaling, tenzij de
bijzondere omstandigheden van het geval, naar het oordeel van
opdrachtnemer, anders rechtvaardigen.
6. Een individueel begeleidings- of coachgesprek kan tot 24 uur voor
aanvang van het gesprek kosteloos worden afgezegd c.q. verplaatst. Bij
afzegging c.q. verplaatsing binnen 24 uur is opdrachtnemer gerechtigd om
het verschuldigde bedrag dat is afgesproken voor het gesprek in
rekening te brengen. Indien de opdrachtgever dan wel de aangewezen
coachee niet op het geplande gesprek verschijnt, worden dezelfde
tarieven gehanteerd.
7. Als één der partijen wezenlijk tekort schiet in de nakoming van haar
verplichtingen en na hier uitdrukkelijk door de andere partij op gewezen
te zijn, deze verplichting niet binnen een redelijke termijn alsnog
nakomt, is de andere partij bevoegd de overeenkomst te beëindigen zonder
dat de beëindigende partij de tekort komende partij enige vergoeding
verschuldigd is. De tot de beëindiging wel geleverde prestaties worden
op de overeengekomen wijze betaald.
Artikel 13. Persoonsgegevens
1. Door het aangaan van een overeenkomst met opdrachtnemer wordt aan
opdrachtnemer toestemming verleend voor automatische verwerking van de
uit de overeenkomst verkregen persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens
zal opdrachtnemer uitsluitend gebruiken voor haar eigen activiteiten.
Artikel 14. Geschillenbeslechting
1. Op iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
2. Geschillen voortvloeiende uit overeenkomsten waarop deze voorwaarden
van toepassing zijn en die niet behoren tot de competentie van de
kantonrechter, zullen worden onderworpen aan de bevoegde rechter van het
arrondissement waarbinnen opdrachtnemer gevestigd is.